Sunday, May 17, 2009

LAMA SUDAH TIDAK KE LADANG...

Memang sudah amt lama tidak ke ladang atau ke sawah. Tapi kalau diberikan kerbau dan "guring" (alat pembajak orang Dusun), lingaman, sabit dan gagamas, rasanya masih boleh mengusahakan sawah...Tapi maksud sebenar saya, ialah : LAMA SUDAH TIDAK MENULIS SAJAK ATAU CERPEN...

Sesekali ada juga rakan seniman dan kawan-kawan di DBP KL yang tanya kabar dan tanya sebab mengapa saya tidak sudah menulis. Jawapan saya, "saya semacam hilang nafsu berahi untuk menulis...tapi bukan "mati pucuk".

Memang benar, penulis kalau lama tidak menulis, "nafsu berahinya" akan menurun dan ini boleh menjejaskan "skill" nya. Macam juga pemain bola, kalau lama gantung kasut, skill memang berkurang, stamina merosot, perut membuncitttt...

Moralnya: kepada penulis muda atau penulis lebih senior, jangan tiru macam saya. Teruslah menulis...(demikianlah nukilan Sasterawan Negara Ismail Hussin kepada saya : TERUS MENULIS...).

No comments: