Saturday, December 20, 2008

KARYA DARI HATI KEPADA HATI

Kata guruku, karya yang baik hendaklah lahir dari hati dan mampu membekas di hati orang lain. Ada sentuhan pada hati kerana asalnya dari hati. Tapi bukan ikut sedap hati. Dan bukan juga merdek dari pemantauan dek akal.

"Karya dari hati" bermaksud ia terhasil akibat perasaan dalam hati. Karya akan menjadi ikhlas dan syahdu jika lahir dari hati. Karya yang lahir dari kepala (otak), bagus juga tapi akan kelihatan kurang keseniannya, kerana "akal" selalunya berfikir, bila karya itu difikir, dan bukannya datang dari ilham, memang ada sedikit kecacatannya.

Pengalaman saya mengkuti berbagai sayembara mendapati, saya "tahu" bila masa saya menang dan bila masa saya kalah. Kalau karya yang saya hasilkan itu disiapkan secara spontan dan dikerjakan dengan perasaan senang hati, biasanya saya menang. Tapi bila karya saya susah nak "lahir dari benak", dan hati saya tidak "enjoy" bikin, belum pernah saya menang.

Itulah kehebatan "Karya dari hati/jiwa". Ia lebih indah, ada rasa, ada sentuhannya...

No comments: