Wednesday, December 3, 2008

SAJAK: AKU MASIH INGAT

Aku masih ingat; bapaku menuding kinabalu dan berbangga dengan USNO nya, dengan Tun. Katanya: nabalu adalah lambang ketinggian jiwa dalam kerendahan hati bangsa pribumi, dan Tun adalah wira Teluk Marudu. Aku masih ingat dan kekal mengingati.

Aku masih ingat, takala aku dikatakan sebagai peminta sedekah kemerdekaan. Bicara sorang kawan siswa Melayu yang tolol tentang sejarah. Kuingt juga - kebodohan seorang pensyarah Melayu bergelar doktor falsafah, yang akhirnya aku tewaskan di dewan kuliah. Aku bukan mahaguru sejarah negarabangsa. Sejarah yang jelas sudah terpahat, tidak mungkin bisa diputarbelitkan sewenangnya. Hatta seorang kanak-kanak pun tahu - Tun tidak mencium tangan Tunku meminta merdeka. Sejarah telah memaktubkan bahawa negeri tercinta ini segandingan tangan mendiri Malaysia.

Aku ingin mengingatkan : jangan putarkan sejarah dan kau anak bangsaku - JANGAN MENJADI TOLOL!

* T&G III,
3/12/2008

No comments: