Friday, December 12, 2008

SAJAK PEMBACA

Saya siarkan satu lagi sajak yang disms oleh pembaca blog ini. Sajak beliau ringkas tapi berjaya menarik perhatian saya.

Aku ingin jadi berani

Setelah sekian lama bergelar pengecut,
gema suaramu menjadikan aku jadi berani
aku tidak ingin lagi sekadar melihat dan mendengar
bangsaku dihina dan diperbodohkan
oleh tangan-tangan durjana.

Aku ingin jadi berani
seperti moyangku
yang membelah lautan
dan meredah belantara
sebagai lelaki sejati.

Aku ingin jadi berani,
sebenar-benar berani.

Nukilan: Zack, Langkon.

Komen Editor:
Gaya penulisan penyajak ini mengingatkan saya kepada penyajak seperti Zean Kasturi. Walaupun ringkas dan bersahaja tapi intipatinya kuat dan masejnya jelas. Menurut penelitian saya, penulis boleh pergi jauh jika terus berkarya. Tahniah dan teruskan berusaha.

No comments: